Štěpán Ledvina: Použité obaly nevnímame ako odpad, ale ako cenný zdroj

„Maloobchodníci zohrávajú kľúčovú rolu pri presadzovaní zmien, lebo majú priamy vplyv na to, aké produkty a v akom balení sa dostávajú k zákazníkom. Spolu nimi a výrobcami budujeme spotrebiteľské povedomie, ktoré je kľúčové pre uvedenie princípov cirkulárnej ekonomiky do praxe. Vďaka inováciám pôvodne obalové materiály žijú svoj druhý život v úplne iných odvetviach. Odpad je tak cenný zdroj surovín,“ tvrdí v rozhovore mesiaca Štěpán Ledvina, Sustainability Manager Tetra Pak pre Česko, Slovensko a Maďarsko.

 

Základné princípy cirkulárnej ekonomiky

Mohli by ste čitateľom vysvetliť princípy Ellen MacArthur Foundation (EMF)?

Ellen MacArthur Foundation je nezisková organizácia, ktorá sa zameriava na podporu obehového hospodárstva s cieľom nahradiť lineárny model výroby a spotreby udržateľnejším prístupom. Sme radi, že sme jej partnerom a členom. Riadime sa jasne definovanými princípmi cirkulárnej ekonomiky, ktoré vnímame nielen ako teóriu. Vo veľkej miere ich premietame aj do praxe. Ak sa pýtate na princípy, tie sú v skratke jednoduché. Chceme eliminovať odpad a znečistenie už pri návrhu produktov – to znamená, že sa snažíme predchádzať vzniku odpadu. Po druhé, musíme udržať materiály a produkty v obehu čo najdlhšie a pri čo najvyššej hodnote. Do tretice sa snažíme vrátiť prírode viac, ako si z nej berieme, napríklad uprednostňovaním obnoviteľných zdrojov a znižovaním environmentálneho dopadu.

V akých oblastiach aplikuje princípy EMF spoločnosť Tetra Pak?

Konkrétne v troch oblastiach, ktoré sú kľúčové pre obalový priemysel. Pri vývoji a dizajne našich obalov sa sústreďujeme na zvýšenie podielu papiera ako obnoviteľného zdroja azjednodušenie vrstiev a materiálového zloženia, aby boli ľahšie recyklovateľné. Samozrejme zachovávame ich funkčnosti a bezpečnosť. Používame obnoviteľné a recyklované materiály. A ďalej recyklujeme. Investujeme do budovania a posilňovania recyklačnej infraštruktúry, a to v spolupráci s miestnymi partnermi, samosprávami aj recyklačnými spoločnosťami po celom svete. Len za posledný rok išlo o investíciu 40 miliónov eur do recyklácie a recyklačnej infraštruktúry a 100 miliónov eur do vývoja nových obalových riešení. Naším cieľom je, aby každý náš obal mal reálnu šancu na druhý život.

Obaly v maloobchode

Maloobchodné reťazce si stanovili ambiciózne záväzky dosiahnuť uhlíkovú neutralitu a v rámci toho sa snažia upraviť aj obaly vlastných (privátnych) značiek. Ako vnímate tieto iniciatívy?

Tieto iniciatívy jednoznačne vítame. Sú znakom toho, že udržateľnosť sa stáva bežnou súčasťou obchodnej stratégie a nie len doplnkom. Maloobchodníci zohrávajú kľúčovú rolu pri presadzovaní zmien, pretože majú priamy vplyv na to, aké produkty a v akom balení sa dostávajú k spotrebiteľom. Keď sa rozhodnú pre ekologickejšie riešenia pri obaloch svojich privátnych značiek, má to reálny dopad – nielen na zníženie uhlíkovej stopy, ale aj na vnímanie hodnôt značky samotným zákazníkom.

Z našej strany ako Tetra Pak ponúkame konkrétne riešenia, ktoré im túto cestu uľahčujú. Či už ide o využitie rastlinných polymérov, papierových bariér, alebo celkovo obalov s vyšším podielom obnoviteľných a recyklovateľných materiálov. Tieto technológie umožňujú výrobcom a reťazcom znižovať dopad na klímu bez toho, aby museli robiť kompromisy v kvalite alebo bezpečnosti potravín.

Navyše, keďže uhlíková neutralita nie je len otázkou emisií, ale aj dizajnu, recyklovateľnosti a podpory obehového hospodárstva, veríme, že spolupráca naprieč celým hodnotovým reťazcom – od výrobcov až po maloobchod – je tým správnym smerom. A čím skôr začneme, tým lepšie.

Častou požiadavkou maloobchodu je shelf-ready-packaging prípadne obaly, ktoré sú ľahko stohovateľné a pri transporte a manipulácii sa nepoškodia. Aké riešenia a novinky ste priniesli v tejto oblasti ?

Jedným z našich najinovatívnejších riešení v oblasti shelf-ready packaging je Tetra Recart® – moderná alternatíva ku klasickým plechovkám a skleneným obalom, určená pre trvanlivé potraviny ako sú omáčky, polievky, zelenina, strukoviny či krmivo pre zvieratá.

Tento obal bol navrhnutý tak, aby čo najlepšie vyhovoval potrebám dnešného maloobchodu aj spotrebiteľa – je ľahký, kompaktný a odolný voči poškodeniu počas prepravy. Vďaka svojim pravouhlým tvarom výrazne šetrí priestor pri skladovaní a vystavení v regáloch, čo je obrovská výhoda najmä pre reťazce a logistické centrá.

Z pohľadu udržateľnosti má Tetra Recart významný prínos. Uhlíková stopa tohto obalu je výrazne nižšia než pri tradičných obaloch z plechu alebo skla, a navyše obsahuje až 69 % obnoviteľných materiálov. Je plne recyklovateľný v existujúcich recyklačných  závodoch.

Zároveň sa ukazuje ako ideálne riešenie pre privátne značky a e-commerce, kde je dôraz na efektivitu, trvanlivosť a environmentálny profil obalu čoraz silnejší. Vďaka svojej praktickosti aj udržateľnosti je Tetra Recart prirodzeným krokom vpred pre výrobcov aj obchodné značky, ktoré chcú inovovať bez kompromisov.

Komunikácia so spotrebiteľom a edukácia sú kľúčové

Spotrebiteľ si to často v obchode nevšimne, ale obaly sú stále tenšie, ľahšie a jednoduchšie recyklovateľné. Potraviny aj vďaka obalom nemusia byť napr. skladované v chlade, ale sú v obchodoch vystavené v ambiente. Aké vylepšenia pribudli?

Za posledné roky vidíme v obalovom priemysle zrýchlený posun smerom k udržateľnosti. Tetra Pak sa v tomto smere snaží zohrávať aktívnu úlohu. Jednou z najvýznamnejších inovácií je vývoj papierovej bariéry. Nahrádza tradičnú hliníkovú fóliu v aseptických obaloch. Táto zmena je prelomová – vďaka nej môžeme znížiť uhlíkovú stopu obalu až o 33 % a zároveň zvýšiť podiel obnoviteľných materiálov až na 90 %. Papierová bariéra je pokrytá ultratenkou nanometrovou metalizovanou vrstvou. Spolu s ďalšími vrstvami obalu chráni pred kyslíkom, svetlom, vlhkosťou a baktériami.

Spomeniem spoluprácu s našim zákazníkom Lactogal v Portugalsku, ktorá viedla k uvedeniu kartónu Tetra Brik® Aseptic 200 Slim Leaf s papierovou bariérou – prvý svojho druhu v oblasti kartónových obalov na potraviny distribuovaných pri izbovej teplote.

Popri tom ďalej vyvíjame papierové uzávery, ktoré sú navrhnuté tak, aby zostávali pripojené k obalu. Dlhoročný zákazník Aneto zo Španielska v roku 2021 zaviedol polyméry na báze cukrovej trstiny do viečok aj do povrchových úprav obalových materiálov, čím zvýšil podiel obnoviteľných materiálov vo svojich produktoch. Nahradením plastového uzáveru papierovou alternatívou sa obsah papiera v obale zvýšil o 3 % a teraz predstavuje približne 73 % celkovej hmotnosti obalu.

Do budúcnosti smerujeme k vývoju plne obnoviteľného, recyklovateľného kartónového obalu. Ten bude založený na čo najväčšom využití rastlinných surovín, no zároveň si zachová všetky požiadavky na bezpečnosť, hygienu a ochranu potravín. Vývoj v obalovom priemysle teda už nie je len o funkčnosti a dizajne. Čoraz viac je o zodpovednosti voči životnému prostrediu.

Komunikujú obalové vylepšenia reťazce a Vaši partneri / výrobcovia na obaloch alebo vo svojej marketingovej komunikácii? Na niektorých nápojových kartónoch sme si všimli aj piktogramy s návodom, ako ich recyklovať…

Riešenia v recyklácii obalov sa neustále vyvíjajú a niekedy je nutné uľahčiť ľuďom orientáciu v tom, akú časť obalu hodiť do akého koša. Všímam si, že niektorým partnerom na edukácii spotrebiteľov záleží a áno, ako hovoríte, ideálne na to sú piktogramy a návody na recykláciu priamo na obaloch. Tetra Pak podporuje túto komunikáciu, pretože spotrebiteľské povedomie je kľúčové pre zlepšenie miery zberu a recyklácie.

V miere zberu a recyklácie sú stále rezervy

Globálna miera zberu použitých nápojových kartónov na recykláciu sa síce medziročne zvyšuje, no stále sú tu značné rezervy…

V rámci EÚ sa priemerná miera recyklácie nápojových kartónov pohybovala v roku 2022 okolo 49%,. To je síce solídny základ, no ukazuje, že stále máme priestor na zlepšenie. Nové metodiky navyše odhaľujú, že reálne recyklačné výkony sú často pod touto úrovňou. Podľa našich údajov je miera recyklácie nápojových kartónov na Slovensku v súčasnosti len 20 – 25 %. Na zlepšenie výsledkov je potrebné stanoviť legislatívne ciele pre nápojové kartóny, podobné tým, ktoré už platia pre PET fľaše.

Ako sa darí zbierať a recyklovať nápojové kartóny na Slovensku v porovnaní s EÚ?

Pre nápojové kartóny je výzvou ich zloženie – zber a recyklácia papierového jadra je pomerne dobre zvládnutá. Zvýšením podielu lepenky (papierovej zložky) a znížením obsahu plastov a hliníka môžu byť komponenty obalov Tetra Pak efektívne recyklované, čím sa cenné suroviny opätovne využívajú. Spoločnosť priamo investuje do recyklačných kapacít. Vytvára tiež partnerstvá so spoločnosťami nakladajúcimi s odpadom, samosprávami a 250 recyklátormi vo viac než 70 krajinách.

Napríklad so spoločnosťou Stora Enso sme spustili v Poľsku nový recyklačný závod na nápojové kartóny s investíciou 29 miliónov eur, ktorý má potenciál strojnásobiť ročnú kapacitu recyklácie v krajine. Moderná linka dokáže spracovať až 50 000 ton použitých obalov ročne a obslúžiť nielen Poľsko, ale aj okolité krajiny.

Plast a hliník (polyAl) sú technicky komplexnejšie. Aj tu však vidíme silný posun v recyklácii. V Česku recykluje polyAl napríklad spoločnosť Plastigram. Je skvelé, že takto recyklovaný materiál má aj ďalšie využitie, rovnako českou firmou, napríklad Fortemix ho využíva pri manufaktúre strešných riešení.

Tetra Pak spolupracuje so spoločnosťou Lapo Compound, ktorá vyvinula polyAl kompozit „Lapolen Ecotek“, použitý v interiéri nového Fiatu Grande Panda — napríklad v palubnej doske a centrálnom paneli –, pričom každé vozidlo obsahuje materiál z približne 140 recyklovaných nápojových kartónov.

Legislatíva núti prehodnotiť celý životný cyklus obalu

Aké výzvy kladie na výrobcov obalov a firmy, ktoré uvádzajú obaly do obehu, súčasná legislatíva?

Súčasná legislatíva v oblasti obalov je pre výrobcov veľkou výzvou, ale zároveň aj príležitosťou posunúť sa smerom k udržateľnejším riešeniam. Nové nariadenie EÚ 2025/40 o obaloch a obalových odpadoch (PPWR) vstúpilo do platnosti a s ním prichádzajú jasne definované pravidlá, ktoré sa týkajú recyklovateľnosti, opätovného použitia a znižovania nadmerného balenia.

Pre výrobcov to znamená potrebu prehodnotiť celý životný cyklus obalu – od dizajnu až po jeho koniec životnosti. Nariadenie zavádza ciele na zníženie množstva obalov a podporuje obaly, ktoré sú reálne recyklovateľné v praxi, nie len teoreticky. Navyše, dôraz sa kladie na zníženie materiálovej komplexnosti a zvýšenie podielu recyklovaného obsahu, čo si často vyžaduje technologické inovácie a prepracovanie existujúcich riešení.

Tetra Pak vyniká svojím dlhodobým, systematickým prístupom k infraštruktúre na zber a recykláciu. Zároveň však veľmi vítame, že toto nariadenie prichádza formou harmonizovaného predpisu, platného naprieč celou EÚ. Doteraz museli výrobcovia často riešiť odlišné požiadavky v jednotlivých krajinách, čo zvyšovalo náklady, administratívu aj mieru neefektívnosti. Harmonizácia pravidiel prinesie jasnejšie podmienky, väčšiu právnu istotu a umožní firmám sústrediť sa na to podstatné. Teda na vývoj obalov, ktoré budú funkčné, bezpečné a zároveň šetrné k životnému prostrediu.

Okrem toho bude kľúčové, aby sa špecifické požiadavky na zber a recykláciu nápojových kartónov premietli aj do lokálnej legislatívy. Len tak bude možné zabezpečiť efektívne fungovanie systému a dosiahnuť ciele stanovené európskym nariadením.

V Tetra Paku tieto zmeny nevnímame ako prekážku, ale ako akcelerátor inovácií. Umožní nám  ešte rýchlejšie prinášať riešenia, ktoré spĺňajú nielen legislatívne požiadavky, ale aj očakávania zákazníkov a spotrebiteľov.

Cirkulárna ekonomika spája ekonomické a environmentálne ciele

Je cirkulárna ekonomika ideálnym ekologickým aj ekonomickým riešením? Teda mala by z fľaše opäť vzniknúť fľaša?

Cirkulárna ekonomika je momentálne najperspektívnejší model, ktorý dokáže zosúladiť environmentálne a ekonomické ciele. Na rozdiel od lineárneho systému „vezmi – vyrob – zahoď“ kladie dôraz na zachovanie hodnoty materiálov v obehu čo najdlhšie, čím šetrí nielen prírodné zdroje, ale aj výrobné náklady a energiu.

Zároveň netrvá na tom, že každý materiál sa musí vrátiť do pôvodnej podoby – nejde o dokonalú recykláciu, ale o inteligentné využitie zdrojov. Nie každá fľaša musí byť opäť fľašou. Dôležitejšie je, aby sa materiál neznehodnotil a zostal v obehu v čo najvyššej kvalite. Či už ako obal, stavebný prvok, textilné vlákno alebo nový výrobok.

Model hodnotového reťazca Tetra Pak funguje „od návrhu po spätné získavanie po spotrebe“ a poskytuje nám väčšiu kontrolu a zodpovednosť pri presadzovaní obehového hospodárstva. Spoločnosť tiež podporuje tvorbu politík a verejné informačné kampane na zvýšenie miery recyklácie. Tento komplexný prístup robí z Tetra Paku nielen dodávateľa obalov, ale aj partnera v oblasti udržateľnosti.

Kde sú limity takého zhodnocovania obalov?

Ako každý systém, aj cirkulárna ekonomika má svoje limity. Jednou z hlavných výziev je logistika zberu. Inak povedané ako efektívne dostať použité materiály späť do spracovateľských tokov. Ďalej je tu otázka dostupnosti kvalitných druhotných surovín, ktoré musia spĺňať prísne hygienické a technické normy, najmä pri potravinových obaloch. A napokon, sú tu technologické kapacity recyklačných zariadení, ktoré ešte nie všade umožňujú spracovať zložitejšie alebo kompozitné materiály.

Preto je dôležité, aby sa cirkulárna ekonomika nebrala ako „rýchla oprava“ systému. Je to dlhodobá transformačná zmena, ktorá si vyžaduje spoluprácu priemyslu, legislatívy aj spotrebiteľov. Ak to zvládneme, výsledkom bude systém, ktorý je nielen ekologickejší, ale aj ekonomicky udržateľnejší.

Recyklované materiály sa využívajú v oblastiach, z ktorých pôvodne vôbec nepochádzajú. Viete uviesť príklady takéhoto takpovediac „distruptívneho“ využitia recyklovaného materiálu?

Určite. Práve tzv. „disruptívne“ aplikácie recyklovaných materiálov ukazujú, ako ďaleko sa cirkulárna ekonomika dokáže posunúť. Nielen v opätovnom použití, ale aj v prehodnotení toho, čo vlastne považujeme za odpad a čo za nový zdroj.

Skvelým príkladom je spomínaný polyAl – zložka nápojových kartónov, ktorá vzniká ako kombinácia plastu a hliníka po oddelení papiera pri recyklácii. Kedysi sa považovala za ťažko využiteľný zvyšok, dnes z nej vznikajú napríklad stavebné panely, strešné krytiny, palety, podlahové dlaždice, dizajnový nábytok, obaly na topánky alebo elektroniku, ktoré kombinujú funkčnosť s udržateľnosťou. A dokonca aj interiérové časti áut, kde sa kladie dôraz na odolnosť, ľahkosť a recyklovaný pôvod materiálu.

Tieto aplikácie nielenže znižujú množstvo odpadu, ale zároveň prinášajú hodnotu tam, kde predtým bola len spotreba. Navyše pomáhajú recyklovaným materiálom vstúpiť do úplne nových odvetví – od stavebníctva cez dizajn až po automobilový priemysel. A to je presne ten typ inovácií, ktorý posúva cirkulárnu ekonomiku z teórie do praxe.

Red, Zdroj a foto: Tetra Pak

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hlavný partner projektu

Partneri projektu