Retail 4.0 – P.V.A. systems je hýbateľom zmien v obchode
P.V.A. systems na trhu pôsobí štvrť storočia a je len málo retailerov, ktorí sa s ich riešeniami nestretli v praxi. Vďaka stovkám konzultácií a inštalácií môžeme tvrdiť, že je hýbateľom zmien v obchode. Vďaka vlastnému vývoju a výskumu zároveň posúva tunajší retail až na úroveň 4.0.
V hlavnej úlohe B.O.S.S. Enterprise
Rýdzo česká spoločnosť vznikla ešte ako DISCONT – obchodní systémy s.r.o. v Plzni v roku 1996. Doteraz tu sídli. Ťažiskovým produktom sa postupne stal B.O.S.S. Enterprise založený na technológii Java 2 Enterprise Edition. „Vývoju a implementácii pokladničného a obchodno-skladového systému B.O.S.S. Enterprise sa venujeme už od roku 2002. Určený je pre centrálne riadené obchodné reťazce aj samostatné predajne. Zároveň zabezpečujeme kompletný zákaznícky servis vrátane podpory 7 dní v týždni a predaja špeciálnych hardvérových komponentov,“ vysvetľuje Radek Nachtmann, konateľ P.V.A. systems a pokračuje: „Našim zákazníkom uľahčujeme všetky procesy spojené s predajom tovaru a riadením obchodných reťazcov. Využitím najnovších technológií neustále zdokonaľujeme náš systém a garantujeme súlad s aktuálnou legislatívou.“ Nadstavbou obchodného systému B.O.S.S. Enterprise je B.O.S.S. Cloud, čiže systém aktívnych záloh, online služieb pokladničných miest a cloudových riešení.
P.V.A. systems úzko spolupracuje s poprednými dodávateľmi špecializovaného obchodného hardvéru, ako sú predajné váhy, pokladničné boxy, dátové terminály, skenery čiarových kódov, pričom pôsobí ako systémový integrátor. Zároveň dokáže dodať kompletné riešenie pre retailové reťazce, vrátane sieťových serverov, jednotlivých PC pre pokladničné zóny aj zázemie, všetkých potrebných periférií, ako aj zodpovedajúceho softvéru a jeho konfigurácie. V maloobchode je každá jedna prevádzka je špecifická a dodávky tak rieši P.V.A. systems po prehliadkach a konzultáciách.
Základom centrálneho riadenia B.O.S.S. Enterprise sú centrálne databázy tovaru, tvorba cien a stanovenie obchodných podmienok pre jednotlivé druhy alebo skupiny produktov. V praxi to znamená, že obchodné centrály môžu monitorovať všetky pobočky online, vrátane ich skladových zásob. Ak je k jednotlivým pobočkám pripojený pokladničný systém maloobchodnej siete, je možné z centrálneho systému sledovať aj jednotlivé pokladničné miesta. Pokladničný systém potom odosiela do centrály informácie o všetkých vykonaných operáciách. Architektúra a konfigurovatelnosť systému umožňujú tiež efektívne riadenia franšizingových reťazcov.
24/7 predajne: Budúcnosť už je tu
„Budúcnosť je už tu, len je nerovnomerne rozprestretá,“ tvrdí autor sci-fi románov a otec kyberpunku William Gibson. Ešte pred pár rokmi vyzerala existencia obchodov 24/7 na Slovensku ako sci-fi a budúcnosť sa rozprestierala viac na západ od nás. „Pred tromi rokmi sme otvorili prvú predajňu spolu so sieťou COOP v obci Strakonice a od tej doby pribúdajú ďalšie a ďalšie takmer raketovým tempom. Naše systémy v čase písania článku používa takmer 100 predajní tohto typu v Čechách. Prakticky neubehne týždeň, aby sme nejakú neotvorili,“ konštatuje R. Nachtmann. Podobným tempom sa začína budúcnosť konečne „rozprestierať“ aj na Slovensku. Obchody 24/7 pribúdajú rýchlym tempom a nejde len o Tempo supermarkety. COOP Jednota Slovensko našla vhodné modely aj pre menšie prevádzky v turistických destináciách, či pre sídliskové obchody vo vnútrobloku.
Práve pre sídliskové oblasti alebo miesta, kde nie je zodpovedajúca budova, sú určené tzv. variabilné kontajnerové predajne 24/7. Pilotný obchod nazvaný „samoška 24/7 powered by PVA“. už P.V.A. system prevádzkuje vyše roka v kampuse Západočeské univerzity v Plzni. Slúži študentom a vyučujúcim, ale aj ako testovacie laboratórium, keďže spoločnosť s katedrou kybernetiky Univerzity spolupracuje pri vývoji viacerých systémov na báze umelej inteligencie (AI).
Dodajme, že pre hybridné a úplne bezobslužné predajne dodáva P.V.A. Systems aj komplexné riešenie B.O.S.S. Automatic, ktoré obsahuje návrh customizovaného riešenia, dodanie všetkých komponentov až po online aplikáciu pre vzdialený dohľad a ovládanie B.O.S.S. Monitor.
Automatizácia a digitalizácia pre Retail 4.0
Retail 4.0 troška pripomína spomenuté diela kyberpunku, ktoré sú plné umelej inteligencie a technologických zázrakov. Retail 4.0 v branži označuje novú éru maloobchodu, ktorá využíva pokročilé technológie na zásadnú transformáciu nákupného zážitku a obchodných procesov. V tejto oblasti sa cíti P.V.A. systems ako doma. Pre retailerov dodáva samoobslužné pokladne, teda aplikácie pre tieto pokladnice vrátane automatického rozpoznávania tovaru, možného režimu a vzdialeného dohľadu. Dodáva tiež modul pre centrálnu správu elektronických cenoviek pre siete predajní s prehľadným rozhraním, mobilnou aplikáciou a garanciou kompletnej zákazníckej podpory. Ak sa v retaile povie slovo „zásoby“, je to ako zaklínadlo pre urieknutie. Tovar, ktorý leží na sklade totiž negeneruje tržby. P.V.A. systems preto v rámci skladového hospodárstva ponúka retailerom modul automatizácie objednávok tovaru u dodávateľov pre zvýšenie efektivity, úsporu času personálu a optimalizáciu skladových zásob. „V tomto roku sme spustili na našich systémoch veľkoobchodný sklad KON-RAD, a to vrátane riadeného systému WMS (pozn. red. warehouse management system). KON-RAD patrí do slovenskej retailovej skupiny TERNO real estate a prechod na nový systém bol súčasťou integrácie oboch spoločností,“ uviedol konkrétny príklad R. Nachtmann.
O tom, že P.V.A. systems drží krok s dobou svedčí saj fakt, že má mnoho rokov vybudovanú vlastnú serverovú infraštruktúru v datacentre Českých rádiokomunikácií v DC Tower. Táto infraštruktúra zahŕňa virtuálne servery poskytované ako služba spoločnosti, pričom zároveň prevádzkuje vlastnú serverovú farmu. Prostredníctvom týchto riešení poskytuje online služby pod značkou B.O.S.S. Cloud pre POS pokladne, ako aj systémové riešenia pre cloudovú architektúru či online cloudové zálohovanie.
Partneri konferencií Retail Summit a New Retail Summit
Súčasnosť a budúcnosť Retailu 4.0 prezentovala P.V.A. system tento rok aj na najväčších retailových konferenciách v Čechách a na Slovensku. Keďže systémy vyvíja od začiatku a „in house“, bez nákupu od tretích strán, má plnú kontrolu nad bezpečnosťou dát. Ponúka napríklad Dátové sklady a Business Intelligence (BI), čo je inak povedané systém bezpečného dátového skladu a vyhodnocovacia „vrstva“ BI pre používateľov B.O.S.S. Enterprise. Umožňuje náročné a sofistikované analýzy obchodných dát, teda veľmi rýchle vyhodnocovanie denne ukladaných údajov, a to flexibilne z rôznych perspektív a v ľubovoľných súvislostiach. Poskytuje vám podrobný a aktuálny prehľad o fungovaní predajných jednotiek, plnení dodávateľských záväzkov, efektivite zamestnancov či skladových zásobách. Okrem toho umožňuje porovnávanie dostupných údajov v čase, lokalite alebo v rámci konkrétneho tovarového segmentu.
Míľovými krokmi napreduje aj vývoj dohľadových systémov a implementácia AI na snímače obrazu, čo zásadne zjednodušuje a zefektívňuje dohľad nad automatizovanou predajňou. Zároveň sa tak uľahčuje nákupný proces, napríklad pri nákupe voľného ovocia a zeleniny. AI však pomáha aj včas identifikovať incidenty v prevádzkach od vandalizmu, až po zdravotné ťažkosti zákazníkov. V P.V.A. systems sa zaoberajú tiež rôznymi možnosťami jednoznačného overenia a identifikácie zákazníka pred vstupom do automatizovanej predajne. Nedávno odprezentovali automatizovaný výdajník tabakových výrobkov, ktorý vydáva produkt pre zákazníkov vo veku 18+ až po úhrade celého nákupu.
Kto nechce zameškať prechod na Retail 4.0 a stratiť konkurencieshopnosť, mal by pozorne sledovať to, čo P.V.A. systems vyvíja a prináša. R. Nachtmann na margo toho povedal: „V branži nás poznajú vďaka vysoko odbornému a serióznemu prístupu všetkých našich kolegov. Sme radi, že môžeme byť súčasťou významných a pozitívnych zmien v maloobchode.“
Ako fungujú automatizované predajne? Pozrite si video
Zdroj a foto: P.V.A. systems