Vojtěch Ryška, riaditeľ Procter & Gamble Slovensko: Pri návrhoch regálov využívame aj virtuálnu realitu

„Ak si prezeráte naše návrhy regálov a vystavenia v 3D prostredí pomocou virtuálnych okuliarov, máte pocit, že ste naozaj v obchode. Plánovanie je tak oveľa pútavejšie, ako len sedieť pred klasickými prezentáciami,“ uvádza Vojtěch Ryška, riaditeľ Procter & Gamble Slovensko.

 

Môžete uviesť príklady marketingových kampaní, ktoré ste nedávno realizovali alebo ktoré Vás osobne zaujali?

Ako spoločnosť, ktorá vplýva denno-denne na život 5 miliárd našich zákazníkov po celom svete, chceme byť relevantní a zlepšujúci život aj pre spotrebiteľov na Slovensku. Chceme aktívne pomáhať komunitám. Môžem uviesť aktivity značky Pampers, na ktoré sme veľmi hrdí a každoročne ich realizujeme na podporu predčasne narodených detí. S organizáciou OZ malíček spolupracujeme už od roku 2019, v ktorom sme jej prvýkrát poskytli našu špeciálnu plienku Pampers Preemie. Tieto špeciálne plienky boli vyvinuté v spolupráci so zdravotnými sestrami z oddelení intenzívnej starostlivosti na novorodeneckých klinikách. Sú vyrábané výhradne pre novorodenecké oddelenia a nikdy nie sú dostupné cez komerčné retailové kanály. Darujeme ich všetkým perinatologickým centrám na Slovensku, kde uľahčujú prácu zdravotnému personálu a mamičkám pri zabezpečeniu maximálneho pohodlia svojich bábätiek – predčasniatok. Spoluprácu s OZ malíček a so zapojenými maloobchodnými partnermi si veľmi vážime. Urobíme všetko pre to, aby sme v tejto kampani pokračovali aj v budúcnosti.

Foto: Najmenšie plienočky pre najmenších bojovníkov: Dôležitosť spánku

Využívate v predajniach aj sekundárne umiestnenie a ak áno, s akými výsledkami?

Spoločnosť P&G je známa svojimi pozoruhodnými marketingovými aktivitami, a to platí aj pre in-store promotion. Pre väčšinu kategórií našich produktov je sekundárne vystavenie neoddeliteľnou súčasťou nášho obchodného modelu, najmä ak ide o špičkové inovácie. Môžem spomenúť značku JAR, jednu z našich najznámejších lovebrandov, ktorá je na trhu vyše 60 rokov (od roku 1960). JAR získala sme viacero ocenení, napríklad nedávno uznávaný Superbrands, kde sme vyhrali nielen v kategórii produkty pre umývačky riadu, ale aj ocenenie absolútny víťaz spomedzi všetkých FMCG značiek. Ceníme si aj nedávno spustené ocenenie najlepších sekundárnych vystavení P.O.P. STAR, kde sme komunikovali našu najnovšiu verziu tabliet JAR Platinum a ich zvýšenú účinnosť v krátkom cykle. To všetko nám pomáha posilniť našu pozíciu jednotky medzi značkami prostriedkov do umývačiek riadu a investovať do ďalších inovácií prostredníctvom našich takmer 2000 vedcov po celom svete. Cieľom je čo najlepšie uspokojiť potreby spotrebiteľov.

Foto:  Vystavenie pre značku JAR Platinum v Tesco Trnava

O udržateľnosti v maloobchode sa vedie dosť intenzívna diskusia. Máte riešenia, ktoré sú v súlade s agendou ESG?

Udržateľnosť je neoddeliteľnou súčasťou nášho podnikania už celé desaťročia. Na meranie uhlíkovej stopy našich produktov od surovín až po recykláciu použitých nádob používame nezávislú LCA (analýzu životného cyklu) – postupujeme „od kolísky po kolísku“ namiesto „od kolísky po hrob“. Táto metóda nám ukazuje oblasti s najväčšou uhlíkovou stopou a následne robíme všetko preto, aby sme v nich dosiahli najväčší vplyv. Aby som spomenul aj niektoré konkrétne inovácie, tak kapsuly Ariel sme premiestnili z plastovej do škatule z recyklovaného kartónu. Obal obsahuje minimálne 70 % recyklovaných vlákien a pochádza zo zdrojov certifikovaný FSC (pozn. red. certifikát FSC označuje výrobky, ktoré pochádzajú zo zodpovedne obhospodarovaných lesov). Kapsuly Ariel EcoClic získali niekoľko ocenení a spôsobili revolúciu v praní v celej Európe. Inovačný proces nám trval 3-4 roky, takže je zrejmé, že inovujeme do budúcnosti a máme v úmysle predbehnúť trendy a škálovať naše inovácie, aby mali väčší vplyv.

Foto: Kapsuly Ariel EcoClic získali niekoľko ocenení a spôsobili revolúciu v praní v celej Európe.

Uvediem ešte jeden príklad: holiace strojčeky Gillette. Uvádzame ich na trh kompletne v papierovom balení, ktoré je možné recyklovať. Sme spoločnosť, ktorá pracuje na inováciách, vďaka ktorým je život ľudí pohodlnejší a hygienickejší. To je to, čo nás poháňa. Kartónový obal Gillette je veľmi dobrým príkladom, ako hovoriť o in-store promotion. Značka Gillette spolupracuje s väčšinou našich kľúčových maloobchodných partnerov na edukačných regálových moduloch. V nich vidia spotrebitelia holiace strojčeky rozbalené a my postupne meníme informácie, ktoré predstavujú každú inováciu. V minulosti sme menili celé moduly, no nedávno sme implementovali magnetické riešenie, ktoré umožňuje ľahko vymeniť textovú časť a kľúčový „hardvér“ zostáva. Riešenia prináša veľkú úsporu materiálu.

Foto: Holiace strojčeky Gillette v prospech kartónových obaloch. Ocenené obalové návrhy spoločnosti P&G inšpirujú v oblasti udržateľnosti.

Ako reagujete na fakt, že zákazníci sú stále náročnejší a vyhľadávajú zážitok z nakupovania?

Máme špeciálne oddelenie, ktoré analyzuje správanie nakupujúcich a súvisiace nákupné preferencie. Globálne aj lokálne. Zbierame množstvo údajov a zameriavame sa na kompletné riešenia kategórií. S našimi kľúčovými značkami, ako sú Ariel, Pampers alebo Gillette, veríme, že spotrebitelia ľahko nájdu kategóriu v obchode. Preto často spolupracujeme s našimi maloobchodnými partnermi na riešeniach, ktoré zjednodušujú nakupujúcim navigáciu a umožňujú jednoduchú orientáciu v ťažiskových kategóriách. Ak nakupujúci dokáže sám a jednoducho nájsť hľadaný produkt a pochopiť základnú segmentáciu z intuitívnych regálových pozícií, považujeme to za najlepší zážitok z nakupovania. Ako trhová jednotka v oblasti FMCG na Slovensku sme od roku 2022 začali v spolupráci s spoločností Virtuplex realizovať workshopy aj vo virtuálnej realite. Ak si prezeráte naše návrhy regálov a vystavenia v 3D prostredí pomocou virtuálnych okuliarov, máte pocit, že ste skutočne v obchode. Plánovanie je tak oveľa pútavejšie, ako len sedieť pred klasickými prezentáciami.

Rok 2024 má byť rokom umelej inteligencie (AI). Ako pristupujete k tejto téme vo vašej spoločnosti?

P&G je spoločnosť talentov a neustále sa učiaca organizácia. Patríme medzi firmy, ktoré vynakladajú vysoké percento svojho ročného obratu na výskum a vývoj (2 %). S našimi 2000 vedcami po celom svete sme tu pre to, aby sme inovovali vo všetkých kategóriách, v ktorých pôsobíme. Netýka sa to len výroby produktov, ale tiež toho, ako získavame zdroje, ako vzdelávame našich predajcov, ako modernizujeme náš dodávateľský reťazec a určite aj našej IT infraštruktúry. Umelá inteligencia je dnes súčasťou každej spoločnosti a mohla by skrátiť procesy, odstrániť rutinnú prácu a mnoho ďalších zlepšení. Nastúpili sme na túto cestu a všetci naši zamestnanci môžu mať prístup k novým technológiám, aby mohli dosahovať najlepšie výsledky každý deň.

Zdroj a foto: Procter&Gamble

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *