Návšteva voňavej predajne BackWerk v Nemecku

„Backwerk sa stal jedným z najväčších nemeckých reťazcov pekární s potravinami. Koncept prepája tradičnú pekárenskú kultúru s moderným rýchlym a neformálnym (fast-casual) občerstvením. Jeho prevádzky v centre mesta uspokojujú pendlerov, administratívnych pracovníkov aj turistov rýchlym občerstvením a posedením v štýle kaviarne,“ popisuje návštevu prevádzky Sebastian Rennack, uznávaný retailový analytik zo spoločnosti Aletos Retail Advisory.

Nemci sú breadovores – „geneticky naprogramovaní chlebožravci“, teda milovníci chleba (a pečiva). Táto kultúrna črta formuje aj sektor potravinárskych služieb a retail v krajine. Na rozdiel od mnohých iných trhov, kde sú obchody s potravinami alebo čerpacie stanice s potravinárskym maloobchodom, v Nemecku tradičné pekárne túto úlohu už dávno plnia.

Backwerk možno vnímať ako niečo medzi klasickou pekárňou a rýchlou a neformálnou predajňou potravín. Prevádzkuje približne 350 predajní po celej krajine a radí sa medzi najväčšie reťazce pekární s potravinami v krajine. Väčšinu prevádzok prevádzkujú franšízoví partneri. Koncept sa zameriava na rastúcu nákupnú misiu „v pohybe“ so zameraním na rýchle občerstvenie pre dochádzajúcich a cestujúcich. Formáty pokrývajú od konceptu a´la kaviareň v centrách miest až po samostatné drive-through predajne v blízkosti výjazdov na diaľnice, ako aj kompaktné kiosky v dopravných uzloch.

V rámci týchto formátov ponúka Backwerk viac ako 100 druhov pečiva, sendvičov, teplého a studeného občerstvenia, kávy a nápojov, pričom sortiment je čerstvo pripravovaný priamo na mieste a sezónne sa mení.

V roku 2017 značku získala švajčiarska skupina Valora Group a integrovala ju do svojej divízie stravovacích služieb. Od roku 2021 sa podobný koncept Back-Factory postupne premieňal na predajne BackWerk.

Predajňa, ktorú sme navštívili pre túto reportáž, odráža model kaviarne v centre mesta a priťahuje pracovníkov z kancelárií, turistov, pendlerov aj náhodných okoloidúcich, ktorí sa rozhodli impulzívne, a to všetky skupiny zhruba v rovnakej miere.

Predajňa Backwerk v centre mesta plní svoju úlohu medzi pekárňou a predajňou s kaviareňovým sedením vo vnútri aj vonku na pešej zóne.

Interiérový dizajn BackWerku zdôrazňuje funkčnosť s teplou, minimalistickou atmosférou. Priestor na sedenie je koncipovaný pre krátke „pauzy“ na kávu alebo občerstvenie počas pracovného dňa.


Vďaka viacerým kávovarom umiestneným  hneď pri vchode umožňuje BackWerk rýchlu obsluhu počas rannej špičky. Zariadenie podporuje šálky so sebou aj hrnčeky z predajne, čo ponúka jasnú voľbu medzi jedlom so sebou alebo konzumáciou v prevádzke.

BackWerk sa spolieha na vysokokvalitné kávovary WMF, ktoré zaručujú konzistentnú prípravu nápojov.


Samoobslužné tácky sú z hygienických dôvodov vybavené  ešte papierovými podložkami. Tento praktický detail podčiarkuje efektívny a štandardizovaný koncept pohodlia BackWerku.

Sortiment chladených nápojov ladí so sortimentom pečiva, teda so širokým výberom pre nákupnú misiu „na cestách“.


Srdcom  BackWerku je rozsiahly sortiment pečiva s približne 60 položkami. Ponuka zahŕňa napríklad sendviče,  čerstvé sladké alebo slané občerstvenie vyrábané priamo v prevádzke.


Promočné akcie ako Snackbox (výhodnejší nákup viacerých kusov) alebo Snackmenu (ponuka vzťahujúca sa na jedlá) zdôrazňujú zameranie BackWerku na rýchle, hotové jedlá. Takéto ponuky sú zamerané na cenovo výhodných nakupujúcich, ktorí hľadajú balíčkové  „krabičkové“ riešenia.


Samostatná sekcia umožňuje zákazníkom vyzdvihnúť si dochucovadlá a obrúsky, ako aj likvidovať tácky a odpad, pričom vôbec neprekážajú v hlavnému toku zákazníkov do prevádzky.

Propagácia franšízingového konceptu je neoddeliteľnou súčasťou BackWerku a vyzýva podnikateľov, aby prevádzkovali podobné lokálne predajne.


BackWerk stavil na jednoduchú, priamočiaru a nenáročnú atmosféru stravovania, ktorá zodpovedá jeho konceptu QuickBreak („rýchla pauza“).


Horné poschodie BackWerku ponúka odlišné zóny na sedenie, od veľkého spoločného stola až po salónik s pohovkami a klasickými kaviarenskými stolíkmi. Toto zónovanie rozširuje hybridný pozicioning značky, kombinuje rýchle pohodlie (QuickBreak) s miestom na dlhšie trávenie času.

Výrazná in-store komunikácia v predajni propaguje čerstvo pripravené jedlá, ako sú teplé sendviče Caprese a zdôrazňuje rýchly a ležérny rozmer pekárenskej DNA BackWerku.


BackWerk udržiava priestor na sedenie uprataný pomocou odkladiska na tácky, ktorá tiež má organizátor na prázdne hrnčeky a šálky. Drevená doska s otvormi zabraňuje prevráteniu predmetov, čím zabezpečuje čistú kaviarenskú atmosféru.


Od stolíkov na poschodí majú hostia výhľad na pešiu zónu . Výhľad dodáva kaviarni uvoľnený charakter a láka zákazníkov posedieť a kochať sa.

Zdroj a foto: Aletos Retail Advisory

Sebastian Rennack spája strategické predikcie s nohami pevne na zemi, či presnejšie na predajnej ploche obchodov. Vo svojej práci konzultanta v Aletos Retail Advisory prináša zrozumiteľnosť do komplexných otázok a prepája trendy s reálnymi podmienkami v obchodoch. Ako bývalý maloobchodník a medzinárodne uznávaný analytik ponúka jedinečný praktický pohľad, ktorý formovalo viac než 25 rokov osobných skúseností. Jeho poznatky vychádzajú z reálnej operatívy a detailných skúseností s projektami naprieč viac než 20 krajinami. Riadi sa sloganom: Clarity. Authenticity. Beyond the noise.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Hlavný partner projektu

Partneri projektu