Analýza: Maloobchod vstúpil do nového roka rozpačito

Analýza UniCredit Bank uvádza, že maloobchod priniesol v úvode roka rozpačité výsledky. V medziročnom porovnaní síce obnovil rast, najmä však v dôsledku nižšej porovnávacej základne z úvodu minulého roka, kedy domácnosti zreálnili svoju spotrebu a tržby maloobchodu sa citeľne prepadli.

Analýza odhaľuje dôsledky povianočného útlmu

V porovnaní s koncom roka sa tržby v úvode tohto roka znížili, najmä v dôsledku poklesu v predaji pohonných, ale i výraznejšieho ako zvyčajného povianočného poklesu tržieb v predaji tovaru pre kultúru a rekreáciu (tradičný vianočný tovar ako knihy, hračky, či športové oblečenie). Predpokladáme, že slabší vstup do roka je najmä dôsledkom povianočného útlmu a menšieho rozsahu povianočných výpredajov. Ustupujúca inflácia, rastúce reálne mzdy a stále relatívne silný trh práce sa v poslednom období prejavili aj na zlepšení spotrebiteľskej dôvery domácnosti, ktorá sa vyšplhala nad dlhodobý priemer a mala by sa postupne pretaviť aj vo vyššej spotrebe slovenských domácnosti.

Podľa údajov Štatistického úradu maloobchodné tržby v januári medzimesačne klesli o 1,0% (sezónne očistené). Vďaka priaznivému bázickému efektu však obnovili medziročný rast, keď boli v porovnaní s januárom predchádzajúceho roka vyššie o 1,9%. Pozitívny medziročný rast si pritom tržby maloobchodu pripísali po prvýkrát od konca roku 2022, t.j. po 12 mesiacoch nepretržitého poklesu.

Tržby nahor v januári potiahli najmä internetové obchody. Tie si pripísali až 29% medziročný nárast tržieb, avšak najmä na úkor tradičných kamenných predajní. Tržby v maloobchode s tovarom pre rekreáciu a kultúru medziročne klesli o 11,5%, v predajniach s výpočtovou technikou o 12,7%. Čísla internetových obchodov najskôr mohla ovplyvniť (podporiť) aj metodická zmena, keď Štatistický úrad tržby po novom nezatrieďuje automaticky podľa hlavnej činnosti celého podniku, ale podľa toho, z akých činností podniku pochádzajú. Okrem internetových tržieb si v úvode roka vyššie tržby pripísal i potravinový segment, medziročne rástli tržby obchodných sietí (1,6%) i menších špecializovaných predajní potravín (6,3%).

Čo nás čaká v najbližšom období?

Napriek januárovému medzimesačnému poklesu tržieb si naďalej myslíme, že spotreba domácnosti už svoje dno našla. Naznačuje to spotrebiteľská dôvera, obnovený rast reálnych miezd, či ustupujúca inflácia. Predpokladáme preto, že po minuloročnom  prepade tržieb by sme tento rok mohli pozorovať ich postupné zotavovanie. Spotreba domácnosti by mala byť v tomto roku jedným z hlavných motorov ekonomického rastu.

Autor: Ľubomír Koršňák, Analytik, Makroekonomické analýzy trhu

UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s. pobočka zahraničnej banky

Ilustračné foto: KLM real estate / Klokan

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Partneri projektu