SÚŤAŽ P.O.P. STAR – ALEBO KEĎ HVIEZDY PREDÁVAJÚ

Väčšina ľudí hovorí, že neradi chodia nakupovať. Niektorí majú naopak „shopping“ ako zábavu. A potom sme tu my, profesionáli, ktorí sa B2C predajom a marketingom respektíve kamenným retailom zaoberáme profesionálne. Podľa Českého štatistického úradu medziročne klesli maloobchodné tržby za potraviny o 9 %. Takže predajne sú pod dvojitým tlakom. Jednak je to pokles tržieb a jednak zvýšenie cien energií a nájmov. 

Väčšina obchodných centier tento rok požaduje 15% navýšenie nájomného v súlade s indexom inflácie ČNB. Súčasná situácia predajne a siete núti skôr k znižovaniu nákladov než k tvorbe zaujímavých netradičných konceptov. Napriek tomu unikátne predajne aj v tejto, pre retail náročnej dobe vznikajú. Ukazujú to víťazi Customer Experience (CX) súťaže „Visa Czech Top Shop“. Príkladom môžu byť inovatívne predajne skupiny COOP alebo Super zoo, ktoré po skončení normálnej otváracej doby prechádzajú do autonómneho režimu. V ňom si zákazník predajňu otvorí pomocou aplikácie v mobile. Úplne bez prítomnosti zamestnancov predajne vyberie tovar a zaplatí na samoobslužnej pokladni. Riešenie je výsledkom spolupráce KNOWINSTORE, MORIS design a Global Payments.

P.O.P. STAR hodnotí sekundárne vystavenia v kamenných prevádzkach

Nielen autonómna predajňa však vie ponúknuť zaujímavý zákaznícky zážitok. V supermarketoch a hypermarketoch nám nákup dokáže spestriť P.O.P. (Point Of Purchase) marketing. Originálne Shop-in-Shop vystavenie, ktoré zákazníka vťahuje do autentickej atmosféry vystavovaného produktu, zaujímavé samolepky na podlahe, pestré návleky na bezpečnostných rámoch alebo wobblery a shelf stoppery na regáloch atď. – všetky tieto prvky nás vedia vytrhnúť z „prechádzky“ predajňou s nákupným vozíkom a spestriť tým celkový dojem z inak nie až tak populárne povinnosti nakupovať. POP reklama je navyše unikátna tým, že je ako jediný media typ v zákazníckych prieskumoch označovaná pozitívne. Dokonca by opýtaní uvítali jej bohatšie použitie.

Najnáročnejšou disciplínou POP marketingu je sekundárne vystavenie produktov, t.j. vystavenie mimo bežných regálov s tovarom. Na pôdoryse niekoľkých paliet nám najmä výrobcovia alkoholických i nealkoholických nápojov dokážu zaujímavo prezentovať svoje produkty s využitím motívov, ako sú letné pláže, karibskí piráti alebo vianočné sviatky. Od septembra 2015 začal POP marketingový portál www.mistoprodeje.cz tieto sekundárne vystavenia sledovať a dokonca vďaka odbornej porote každý mesiac hodnotiť. Vznikla tak unikátna súťaž POP STAR, ktorá sekundárne vystavenie boduje optikou 3 kritérií: kreativita návrhu, schopnosť zaujať a kvalita prevedenia.

„Sekundárne vystavenie spotrebných produktov veľmi oživujú zákaznícky zážitok pri nákupe a vhodne dopĺňajú ostatné reklamné kanály a nosiče. Zákazníci ich vnímajú pozitívne a sú tiež možnosťou pre výrobcov a ich agentúry ukázať svoju kreativitu a podporiť predaj“ hovorí Jiří Beran, manažér portálu mistoprodeje.cz.

Organizačné zabezpečenie projektu v réžii ppm factum a.s.

Od roku 2022 sa na súťaži začala podieľať popredná marketingová výskumná spoločnosť ppm factum a.s., ktorá sa zhostila organizačného zabezpečenia celého projektu, ktoré zahŕňa zber fotografií zaujímavých druhotných umiestnení na všetkých typoch retailových obchodov naprieč celou Českou republikou, spracovanie fotografií, prípravu dotazníka, ktorý je následne zasielaný k ohodnoteniu odbornej porote a vyhodnoteniu výsledkov. Veľkým úspechom bolo zavedenie osobného odovzdávania diplomu za získané prvé miesto v rámci hodnoteného mesiaca.

„Sme radi, že môžeme byť partnerom súťaže POP STAR, ktorá je svojím konceptom jedinečná, originálna a prináša ľuďom, ktorí za celým procesom stoja, radosť z dobre odvedenej práce a zároveň zdravú rivalitu v boji o ocenenie v rámci nadchádzajúcich mesiacov,“ spomína riaditeľka divízia Retail Auditu spoločnosti ppm factum Michaela Klobásková.

Pomocou osobných stretnutí pri odovzdávaní diplomov, článkov publikovaných na portáli mistoprodeje.cz a zdieľaní informácií na sociálnych sieťach sa súťaž dostáva do širšieho podvedomia výrobcov a retailových sietí. Tí sú tak viac motivovaní urobiť nákupné prostredie ešte zaujímavejšie a príjemnejšie pre zákazníkov, ktorí sa na ploche pohybujú. A práve o to v projekte POP STAR ide.

Aktívni sú výrobcovia alkoholických nápojov

Od roku 2022, kedy má spoločnosť ppm factum všeobecný prehľad o súťaži, je možné podrobnejšie analyzovať informácie o projekte. Za posledných 12 kalendárnych mesiacov sa najviac na zaujímavých vystaveniach naprieč všetkými reťazcami podieľali predovšetkým výrobcovia z kategórií alkoholických nápojov (30 %), nealkoholických nápojov (26 %) a potravín (24 %). Najaktívnejšími výrobnými spoločnosťami, ktoré priniesli do predajní zaujímavé druhotné umiestnenia, boli Plzeňský Prazdroj, STOCK Plzeň-Božkov a Coca-Cola HBC, kedy práve výrobcovia alkoholických nápojov sa za toto sledované obdobie umiestnili na víťaznom poste v 43 % prípadov.

V rámci súťaže hrá svoju úlohu aj sezónnosť, ktorú je možné sledovať ako v počtoch nominovaných zaujímavých druhotných umiestnení, tak aj v zastúpení jednotlivých kategórií. Pokým najviac „nabitou“ sezónou je druhý kvartál roka, tak najmenej aktivít prebieha v období letných prázdnin a začiatku školského roka. Kategórie alkoholických nápojov je najviac aktívna v prvých mesiacoch, kedy naopak kategória nealkoholických nápojov ustupuje do pozadia a angažuje svoje úsilie rovnomerne v období apríl až septembri.

P.O.P. STAR za rok 2022 a štart slovenského projektu

„Rád by som touto cestou poďakoval spoločnosti ppm factum, ktorá sa v roku 2022 stala partnerom našej súťaže. Organizáciu súťaže perfektne zabezpečuje divízia Retail Audit ppm factum“, dodáva Jiří Beran.

K poďakovaniu sa pridala aj Michaela Klobásková: „Veľmi si vážime to, že si práve našu spoločnosť zvolil portál miestopredaja.sk za partnera v rámci tejto nevšednej súťaže. Tá prináša do výrobných spoločností pozitívnu a motivujúcu spätnú väzbu, vďaka ktorej sa ešte viac ubezpečujú, že ich aktivity na predajných plochách majú zmysel. A či už výhra alebo prehra ich motivuje vymýšľať nové atraktívnejšie a nevšedné riešenie. Súčasne by som chcela poďakovať Filipovi Wawreczkovi, ktorý je v mojom tíme a bez neho by celý projekt nemohol fungovať. Filip totiž stojí za celým procesom zberu a vyhodnocovania dát, ktorý je pre projekt kľúčový.“

Krásnym vyvrcholením minuloročnej sezóny bolo prvé slávnostné vyhodnotenie víťaza P.O.P. STAR za rok 2022, ktoré prebehlo v moderných kanceláriách spoločnosti ppm factum v pražských Nových Butovicích. Vyhlásenia sa zúčastnila majoritná časť výhercov jednotlivých mesiacov roku 2022, ktorá mala možnosť zdieľať svoje skúsenosti a poznatky z praxe. Tým sa mohli všetci marketingoví experti aj zástupcovia kreatívnych a výrobných agentúr vzájomne inšpirovať a vzájomne povzbudiť pre realizácie v nasledujúcom roku. Absolútnym víťazom sa stalo Shop-in-Shop vystavenie značky Božkov Republika od spoločnosti STOCK Plzeň-Božkov.

Výbornou správou je, že sa súťaž od tohtoročného septembra rozbehne aj na Slovensku vďaka spolupráci ppm factum a POP portálu www.miestopredaja.sk. Zaujímavé sekundárne vystavenia jednoducho a bezplatne nominujte prosím na email popstar@mistoprodeje.cz.

Zdroj a foto: Mistoprodeje.cz

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Partneri projektu