Aupark Bratislava predstavil podobu novej fasády

Nákupné centrum Aupark Bratislava sa snaží pritiahnuť nových návštevníkov. Najnovšie cieli na včely, čmeliaky a motýle. Rozsiahla nová zelená fasáda podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice. Projekt novej fasády je špecifický znovuvyužitím materiálov pôvodných konštrukcií.

Zelená fasáda bude mať výšku 18 metrov a dĺžku 130 metrov

Od marca tohto roku prebiehajú práce na rozšírení obchodného centra Aupark Bratislava smerom k Einsteinovej ulici s predpokladaným ukončením v závere roka 2024. Ďalším dôležitým míľnikom výstavby je riešenie fasády. Jej koncepcia vzišla z architektonickej súťaže, v ktorej najviac zaujalo dielo z architektonického ateliéru JAAR pod vedením Ing. arch. Juraja Jančinu.

Víťazný návrh kladie dôraz na ideové prepojenie nákupného centra a susediaceho Sadu Janka Kráľa. „Bratislavský Aupark vnímame ako súčasť najstaršieho verejného parku v strednej Európe pri Dunaji. V tomto kontexte sme kládli dôraz na riešenie fasády, ktorá bude zároveň zelená, úsporná a podporí energetickú nezávislosť budovy,“ približuje Juraj Jančina, ktorý stojí nielen za koncepciou novej fasády, ale rovnako tak aj za ideou bratislavského nákupného centra Aupark.

Zelená fasáda bude mať výšku 18 metrov a dĺžku 130 metrov. Miesto na život tu nájde 40 000 rastlín rôznych druhov. „Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta. Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii. V každom prípade pôjde o jednu z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku,“ približuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava. Udržateľnosť koncepcie rozšírenia nákupného centra podporí inštalácia viac ako 350 solárnych panelov, ktoré budú umiestnené na streche prístavby.

Druhý dych pre existujúce materiály

Ďalším dôležitým pilierom realizácie fasády je opätovné využitie materiálov pôvodných konštrukcií. Pri výstavbe novej fasády sa repasuje a opätovne využije 100 % pôvodných oceľových konštrukcií, polovica  pôvodných slnolamov a približne tretina skiel aj s rámami z pôvodnej fasády.

Celý projekt výstavby kráča v línii so záväzkami obchodného centra v trvalej udržateľnosti. Od roku 2014 je Aupark Bratislava držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni “double Excellent”. Tento certifikát je dnes považovaný za jeden z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov.

„V októbri tohto roku sme ako skupina Unibail-Rodamco-Westfield predstavili komplexný program Better Places na podporu environmentálnej transformácie miest a maloobchodu. Predstavili sme náš záväzok znížiť do roku 2030 vlastné uhlíkové emisie rozsahu 1 a 2 o 90 %. Novou fasádou bratislavského centra podporujeme tieto ciele,“ približuje Veronika Košická.

Dizajnovú prípravu novej fasády realizuje architektonický ateliér JAAR a projekčnú prípravu realizuje ateliér JAAR v spolupráci s projekčnou kanceláriou OBERMEYER HELIKA.

Zdroj a foto: Aupark, Unibail-Rodamco-Westfield

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Partneri projektu